lördag, maj 30, 2009

Min röst till Piratpariet i EU-valet

För ett år sedan – 15 juni precis innan FRA-omröstningen - skrev jag om min oro inför den massavlyssning som FRA – lagen innebär. Mina farhågor besannades – lagen röstades igenom. Sen kom Ipred och snart kommer datalagringsdirektivet.

I dag skriver Isobel Hadley-Kamptz på ledarplats i Expressen precis vad jag tänker. Jag måste citera lite:

För ett knappt år sedan visste jag inte om jag någonsin kunde tänka mig att rösta igen. Det var dagen efter att riksdagen beslutat att göra statliga kopior på medborgarnas hela digitala liv. Alla utom en av de riksdagsledamöter som i vanliga fall talade vackert om frihet och integritet tryckte snällt på rätt knapp när husse viftade. ----Det gör fortfarande ont. Sedan har det fortsatt. Vi hånades av en statsminister som sade att alla skulle glömma debaclet över sommaren, över hösten, ja i alla fall till nästa val. Under våren har vi fått Ipred och snart kommer datalagringsdirektivet där operatörerna tvingas lagra alla telefonsamtal, mejl, sms, mms, all internettrafik.

Precis så känner jag. Hon kryssade andranamnet på Piratpartiets lista Amelia Andersdotter. Själv kryssade jag förstanamnet Christian Engström.

Andra som på ett klart och tydligt sätt tagit ställning är Henrik Alexandersson – HAX och Oscar Swartz.  Läs gärna också  författaren Lars Gustafsson som också förklarar varför han lägger sin röst på Piratpartiet.

Fler inlägg kan den intresserade hitta i Min blogglista i högerspalten. Också Le Figaro skriver om piratpartiet, för den som läser franska. (Tipstack till  Anaïs.)

För den som måste rösta vänster och tycker dessa frågor är viktiga kan kryssa Erik Josefsson på Vänsterpartiets lista. Här kan man se en film från SVT-Play med honom.

 Rösta Pirat

Inga kommentarer:

 
Site Meter