torsdag, augusti 19, 2010

Bayreuth 2010 – på radio och som live web stream

Årets Bayreuth-festspel, som pågår 25 juli till 28 augusti varje år, har jag bara upplevt genom radiosändningar via Internet. (Och som live web stream – se uppdatering.) Den första föreställningen av varje verk sänds av radiostationer i Europa, USA, Australien och Japan, antingen direkt eller inspelad. Sändningarna hittar man hos Operacast. Jag har lyssnat på nästan alla. (Klicka på bilderna om du vill se dem i större format.)

 Bayreuth

Årets nyinscenering var Lohengrin i Hans Neuenfels iscensättning. Något egendomlig, med kören som råttor. Men musikaliskt toppen – med Bayreuthdebuterande Andris Nelsons som dirigent.

Lohengrin Elsa Jonas Kaufmann var Lohengrin – lysande sångligt och han ser verkligen bra ut.

Lohengrin Jonas K

Nästa år kommer rollen tydligen att övertas av ännu en snygg och välsjungande tenor – Klaus Florian Vogt.  Årets uppsättning av Mästersångarna i Nürnberg i Katarina Wagners iscensättning är något ändrad jämfört med den jag såg 2008. Nu har  Walter von Stoltzing (Vogt) fått rasta-look.

Meistersinger Vogt 2010

En engels bas James Rutherford gjorde sin Bayreuth-debut som Hans Sachs. Betydligt bättre än de tidigare i denna uppsättning, tycker jag.

En anan tenor som gjorde sin Bayreuth-debut var Johan Botha som Siegmund i Valkyrian. Väldig kroppsstorlek, men bra lät det.

Walkure Bayreuth 2010

Valkyrian kan man se från lördag 21 augusti kl 16 som Live Web Stream, och sedan:  “An on-demand version of "The Valkyrie" will be online for registered users between August 22 to September 5. Depending on the user's computer facilities, the viewer can enjoy the opera in high-resolution HD video quality and surround sound.

The real-time web stream is accessible for EUR14.90 (payable by credit card, ClickandBuy or Paypal) at http://www.siemens.com/festivalnight and starts on August 21, 2010, 4:00p.m.”

Uppdatering lördag 21 augusti kl 22

Jag inhandlade några kablar och kopplade TVn till datorn, och betalade mina EUR14.90. Och så satt jag från kl 16 till nu framför TVn och njöt av denna toppensändning. Två timslånga pauser med back-stage reportage. Bild och stereoljud var av hög kvalitet. Föreställningen likaså. Vacker och insiktsfull iscensättning. Det musikaliska leddes av Christian Thielemann, utan jämförelse fantastiskt bra, tycker jag.

urn:newsml:dpa.com:20090101:100726-10-10509

Minst lika bra bild och ljud som jag brukar få från MEZZO eller 3sat – och man slapp se någon logga i övre hörnet.

Inga kommentarer:

 
Site Meter