måndag, juni 06, 2005

EU-konstitutionen

En av de mer insiktsfulla kommentarerna läser jag i Expressen. Det är den franske skribenten Bernard Henri Lévy som kommenterar. På svenska heter det Nejdukar. Kommentarerna gäller den franska folkomröstningen, men gäller också - som jag ser det - för den i Nederländerna.

Putin, islamisterna, krigsherrarna och storkapitalet tackar de franska väljarna. Bernard Henri Lévy konstaterar att nejröstarna föredrar illusionen.

Läs hela kommentaren här:
http://expressen.se/index.jsp?a=294890

Några citat (min fetstilsmarkering):



  • Det fyller serbiska, kroatiska, albanska, till och med turkiska nationalister, med förtjusning: det överträffar de vildaste förväntningarna hos dem som med obehag sett en underlig styrelseform byggd på medborgarskapstanken breda ut sig, en styrelseform där nationell, etnisk och religiös tillhörighet var på väg att underordnas en ny lojalitet, lojaliteten gentemot en idé.
  • Frankrikes nej tillfredsställer också islamisterna som känner sig bättre till mods i ett Europa som liknar ett durkslag än i ett Europa med samverkande poliskårer och domstolar.
  • Och vad gäller den franske rörmokaren som förmodligen nu tror sig inte längre behöva frukta den polske rörmokaren, vad gäller den relokaliseringsbare arbetaren för vilken man omsorgsfullt dolt att han kan relokaliseras bra mycket snabbare i Nice-fördragets Europa än i det Europa som var på väg att konstituera sig

Själv såg jag valvakan på fransk TV (jag har ju TV5 i min kabel) och tyckte det var väldigt obehagligt att se först Le Pens dotter, och sedan honom själv triumferande kommentera valutgången. Det dom så frejdigt röstade nej till var ju ett ja till de fördrag som nu gäller - det verkar inte som nej-anhängarna var så insatta i Nice-fördraget, Maastricht-fördraget, Amsterdam-fördraget mm.

Inga kommentarer:

 
Site Meter