måndag, november 21, 2005

Opera - en död konstart ?

Nu har jag två gånger på kort tid fått mig påpekat att opera är en död konstart eller en konstart i fara. Sånt gör förstås en gammal operabög mycket harmsen. Påståendena kommer från mycket framstående, bildade och kultiverade personligheter, men kanske inte särskilt intresserade av klassisk musik i allmänhet eller opera i synnerhet.

Om jag kontrar med att det just byggts nya operahus i Göteborg, Helsingfors och Köpenhamn, samt att ett nytt snart öppnar i Oslo, får jag till svar att det inte är någon jätteproduktion av nya operor. Det är möjligt att det stämmer - eller också kanske det inte märks så mycket i medierna.

I lördags hörde jag i alla fall - via Internet - en utsändning från Houston Grand Opera av 'World Premiere' på Mark Adamos Lysistrata. Den sändes ut via National Public Radio. De sänder ut en opera i veckan. Deras 'program listing for 2005' finns här:


http://www.npr.org/programs/worldofopera/programlistings/


Då ser jag att de 2005 sänder ut 5 (fem) operor skrivna på 2000-talet. Och detta alltså i USA som inte har något offentligt ekonomiskt stöd till vare sig operahusen eller till National Public Radio. Även från Europas operahus kommer nyskrivna verk som sänds i radio (och kan avlyssnas via Internet). Jag håller koll, rättare sagt en kompis (som inte kan spela in via Internet) vill ha alla nyheter. Så jag spelar in, även om jag inte lyssnar på allt. BBC Radio 3 sände t ex i oktober ut en ny opera The Bitter Tears of Petra von Kant från English National Opera. Också i Köpenhamn spelas det många nya operor som alla sänds i Danmarks Radio. (Mer än i Sverige, tror jag.)

Stendött verkar det i alla fall inte - men jag vill därmed inte utesluta att det möjligen ligger något i vad de påstår. Man läser ju ofta att den 'klassiska musiken' är i fara - ungdomen numera har andra musikintressen.


Men när jag som tonåring började gå på Operan i början av 1950-talet, inte kryllade det av ungdomar på Operan på den tiden heller.


Inga kommentarer:

 
Site Meter