onsdag, september 28, 2005

Ordet Bankomat skyddat

Jag har ICA-kort. Utmärkt sak - när man använder det i utlandet lägger de inte på ett valutaväxlingspåslag på 1,5 - 1,65 % i växelkursen som de stora bankerna gör. Och jag har en ICA-affär nära där jag bor.

Så jag får den spännande tidskriften Buffé hemskickad gratis - "till dig som är stamkund på ICA". Annars kostar den 25 kr står det på omslaget.

Jag får dock medge att jag inte läser varje ord, men jag brukar bläddra i den. På sidan 36 i septembernumret hittade jag en 'Rättelse!'. Där läste jag följande:

I krönikan i Buffénumret juni-juli använde vi felaktigt ordet "bankomat" när vi menade "uttagsautomat". "Bankomat" är ett varumärkesskyddat ord och ICA ber BankomatCentralen om ursäkt för att ordet användes på fel sätt.

Tyvärr har jag inte sparat detta sommarnummer. Det vore annars spännande att kolla upp den felaktiga användningen. Jag är i alla fall glad att det blev en rättelse - ofoget att använda varumärksskyddade ord hur som helst måste stävjas.

Inga kommentarer:

 
Site Meter